شرع التعزير لحماية مصالح المسلمين، وضرورات معيشتهم بم يحفظ لهم دينهم ومقاصد شريعتهم الأسلامية، وقد سلكت الشريعة الإسلامية لحفظ هذه المقاصد في نظامها العقابي منهج خاص وفريد في نوعه وكمه، فعمدت إلى بيان بعض العقوبات وقدرتها بشكل دقيق ومفصل ومحدد، وهي الحدود و القصاص، ثم تركت تقدير بقية العقوبات إلى ولي الأمر، وفوضت نوعها وكيفيتها إلى الحكام أو من ينيبه لمعاقبة العصاة، والمجرمين بما يصلح أحوالهم، وأعمالهم، فيردعهم عن العودة إلى ما يفسد أو يضر بهذه المقاصد، فيتم حفظ حقوق الناس، ونشر العدالة وتوفير الحماية الكافية للأحكام الشرعية بما يضمن الإحترام، والتوقير لدين الله تعالى. Punishment was prescribed to protect the interests of Muslims and the necessities of their livelihood in order to preserve for them their religion and the purposes of their Islamic law. To preserve these purposes in its punitive system, Islamic law took a special and unique approach in its type and quantity, so it proceeded to explain some of the punishments and their extent in an accurate, detailed and specific manner. These are punishments and retaliation. Then I left the determination of the rest of the punishments to the ruler, and delegated their type and manner to the rulers or whoever he delegates to punish the disobedient and the criminals in a way that improves their conditions and actions, thus deterring them from returning to what spoils or harms these goals, so that people’s rights are preserved and justice is spread.